Napredne tehnologije v vozilih

V vozilih je danes že veliko naprednih tehnologij, ki so bile še pred leti nepredstavljive. Avtomobili so s pomočjo varnostnih asistenčnih sistemov postali veliko varnejši. Vozniku olajšajo vožnjo, vendar ne smemo reči, kot se nekateri proizvajalci radi izražajo v marketinške namene, da je to »avtopilot«, saj mora biti voznik vseeno aktivno vključen v promet. Varnostni asistenčni sistemi opozarjajo na možnosti nesreč in jih skušajo preprečiti, s tem pa se možnost človeške napake občutno zmanjša. Delujejo tako, da s senzorji in kamerami zaznavajo okolico, oddaljenost od vozil in ovir, vozila, ki so v našem mrtvem kotu, našo utrujenost in hitrost avta, ki vozi pred nami in še bi lahko  naštevali. Senzorji in kamere so nameščeni na vetrobranskem steklu, bočnem delu, zadnjem steklu in na sprednjem in zadnjem odbijaču.

Razvoj tehnologije je prišel tako daleč, da nam vsakič ko želimo speljati sistem za odparkiranje vezan na sistem za zaznavanje mrtvega kota močno pomaga. Najbolj je to občutno v situacijah, kjer je avto na nepreglednem mestu in/ali ko speljujemo vzvratno. Takrat nam senzorji z zvočnim opozorilom sporočijo, če je za nami ovira, ali pa se nam bliža vozilo z bočne strani. Če se ne odzovemo, vozilo zavira in se po potrebi tudi ustavi. Takšno delovanje avtomobila lahko prepreči nesrečo, ki bi nastala ob vključevanju na glavno cesto z mesta, kjer ni dobrega vidnega kota.

Mrtvi kot ni več smrtna nevarnost

Sistem za zaznavanje vozila v mrtvem kotu nam pomaga tudi kadar menjujemo vozni pas. Takrat nam ni treba pogledati preko rame in preveriti, če imamo vozilo v mrtvem kotu, saj nam vozilo to sporoči s prižigom LED luči na obeh stranskih ogledalih. V primeru da spregledamo vozilo v mrtvem kotu in vklopimo smernike za menjavo pasu, začne opozorilna luč svetiti z večjo svetilnostjo, hitreje utripati in nas opozori tudi z zvočnim signalom. Če se še vedno ne odzovemo in vozilo zazna možnost trčenja, nas na to opozori s samodejnim zavojem volana.

Dolgi žarometi, ki osvetlijo še tako oster ovinek

Ponoči, ko se vozimo po nepoznani cesti nam pot olajša sistem za uravnavanje dolgih žarometov. Le ti se prilagajajo stanju prometa, okolici, poteku ceste in vidljivosti. So zelo velik napredek od žarometov, ki smo jih vajeni pri starejših avtomobilih, saj se prilagajajo ovinkom in samodejno osvetlijo prometne znake ob cesti ter se ob zaznavi ostalih vozil samodejno usmerijo drugam, da ne slepijo ostalih udeležencev. Med vožnjo pa nas lahko presenetijo tudi brisalci, ki se samodejno vklopijo, ko zaznajo kapljice dežja.

Samodejno zaviranje in pospeševanje

Kadar smo na dolgi poti imamo možnost nastavitve adaptivnega radarskega tempomata, ki deluje v povezavi s sistemom za avtomatsko uravnavanje razdalje. Ta meri razdaljo do vozila pred nami in jo samodejno ohranja. To pomeni, da zavira, ko se prehitro bližamo vozilu pred nami, ali ko le to zavira, in pospeši kadar vozilo pred nami pospeši. Na adaptivnem radarskeastavimo željeno hitrost, ki jo avtomobil ohranja, razen kadar zazna, da je varnostna razdalja z vozilom pred nami premajhna. Takrat izračuna razliko med hitrostma in oddaljenost našega in tujega vozila ter odvzame plin in po potrebi zavira. Tempomat se izklopi samo v primeru, ko sami zaviramo ali pritisnemo sklopko. Vozila in ovire pred seboj zazna tudi do 200 metrov pred nami.

Če pešec nenadno skoči na cesto, nas reši avtomobil

Ko želimo manj pritiskanja stopalk, nam pomaga sistem za avtomatsko uravnavanje razdalje v povezavi s sistemom za nadzor prometa. V kolonah in ob gostem prometu zazna hitrost vozil pred nami, po potrebi ustavi vozilo in kasneje spelje brez naše pomoči. Če se pred nami nenadno pojavi pešec ali kolesar, ki ga spregledamo, začne vozilo takoj zavirati do zaustavitve, da ne bi prišlo do nesreče oziroma lahko prepreči smrten izid.

Nepogrešljivo na avtocesti – samodejno ohranjanje smeri vožnje

Zelo uporaben je tudi sistem za ohranjanje smeri, ki zaznava označbe voznega pasu in samodejno prilagaja volan, da ostanemo na voznem pasu. Če volana ne držimo več kot pol minute nas opozori naj prevzamemo nadzor nad vozilom. Če zavijemo z voznega pasu brez uporabe smernika, volan samodejno blago zavije v pravilno smer in kasneje celo začne vibrirati. Najbolje deluje na avtocesti kjer ni veliko ostrih ovinkov, zato ga na ostalih cestah lahko tudi izklopimo.

Slika kave – znak, da se moramo spočiti nam lahko reši življenje

Sistem, ki zaznava utrujenost voznika, lahko prepreči tudi smrtne izide. Kamera v vozilu spremlja zenice voznika. Če ima voznik dlje časa zaprte oči, kar nakazuje na utrujenost, ga vozilo na to opozarja z zvočnimi opozorili in opozorilom na multifunkcijskem prikazovalniku. Če se oseba vseeno ne prebudi, začne vozilo sunkovito zavirati in vijugati po vozišču, da opozori ostale udeležence v prometu. Če še vedno ni odziva voznika, vozilo prižge vse štiri smernike, prevzame krmiljenje vozila in nadzorovano zavira, dokler se popolnoma ne ustavi.

Našteti asistenčni sistemi spadajo v drugo stopnjo avtonomne vožnje, ta se imenuje polavtomatska vožnja. Obstaja šest avtonomnih stopenj in šesta je najvišja, avtomobil je popolnoma avtomatiziran. V Sloveniji so na voljo avtomobili do tretje stopnje avtonomne vožnje. EU si prizadeva, da bo nekaj teh sistemov in sistem proti vožnji v vinjenem stanju ščasoma postala obvezna oprema v avtomobilih.